ائتلاف اصول گرایان برای انتخابات ریاست جمهوری در هاله ابهام

ساخت وبلاگ

ائتلاف اصول گرایان برای انتخابات ریاست جمهوری در هاله ابهام 

در حالي كه به نظر مي رسد غلامعلي حداد عادل، رییس سابق مجلس كانديداي نهايي جريان متعلق به مصباح يزدي باشد، يك عضو جامعه روحانيت مبارز پيش بيني كرد كه جبهه پايداري از حداد عادل عبور خواهد كرد. همزمان اختلاف ميان اصولگرايان در موضوع انتخابات رياست جمهوري يازدهم اوج گرفته و هر كدام از گروه هاي مختلف اين جناح سياسي يكديگر را متهم به سكوت در مقابل فتنه يا در رفتارهاي راديكال مي كنند.

حسين ابراهيمي، عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت به يكي از سايت هاي نزديك به لاريجاني، درباره تحليل خود از ائتلاف ۲+۱ که با حضور حدادعادل، ولايتي و قاليباف تشكيل شده گفت: "این آقایان فقط بخشی از اصولگرایان هستند، نه نماینده کل جریان اصولگرایی. از این رو ائتلاف آنها نمی تواند معرف و تبلور کل اصولگرایان باشند. این ائتلافی است که از سوی سه نفر محدود تشکیل شده و اینکه دیگر اصولگرایان آن را بپذیرند، نه به دار است و نه به بار! خیلی مانده که ببینیم این سه نفر خودشان به وحدت میرسند یا نه. اظهار نظر در این باره خیلی زود است."

به گفته ابراهيمي "تجمیع شدن اصولگرایان کار ساده ای نیست و حرف و حدیثهای زیادی میطلبد. این کار زمان میبرد. اما این قطعی است که جبهه پایداری با این سه نفر هماهنگ نخواهد شد." پيش از اين نيز محمدرضا مهدوي كني، دبيركل جامعه روحانيت با اعلام اينكه ائتلاف اصولگرايان در انتخابات آينده شدني نيست از آنها خواسته بود وحدت خود را حفظ كنند.

حسين ابراهيمي در پيش بيني خود در مورد كانديداي نهايی جبهه پايداري، نزدیک  به محمدتقي مصباح يزدي،گفت: "از فحوای مطالب مطرح شده از سوی آنان در رسانه چنین به نظر میرسد که جبهه پایداری بر نامزدی آقای حدادعادل در انتخابات نظر داشتهاند. اما چون آقای حدادعادل با آن دو نفر دیگر هم پارچه شده است، جبهه پایداری از حدادعادل عبور خواهد کرد."

جبهه پايداري اما پيشتر به دو دسته تقسيم شده اند و هركدام طرفدار يك كانديداي اصولگرا هستند. شاگردان مصباح يزدي، سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت را گزينه مناسب مي دانند و گروه ديگر مستقر در قم روي حداد عادل نظر دارند و به نظر مي رسد در شرايط فعلي او اقبال بيشتري دارد. جبهه پايداري تهران نيز كه روابط ويژه اي با احمدي نژاد داشته و دارند تمايل به گزينه ای دولتي مانند مشايي يا نيكزاد دارند.

در همین راستا حسين جلالي رييس دفتر مصباح يزدي اعلام كرد که "جبهه پايداري در صدد است تا بهمن‌ماه كانديداي خود را به شوراي مركزي معرفي كند و بعد از انجام بررسي‌هاي لازم اين كانديدا در معرض انتخاب مردم قرار مي‌گيرد."

اما دبيركل حزب موتلفه، از تشكل هاي سنتي اصولگرا، وضعيت راي راستگرايان را اينگونه نظر داده: "کارنامه اصولگرایان به طور شفاف در پیش روی مردم است؛ مطمئن هستیم اقبال مردم به اصولگرایان در انتخابات آینده اگر بیشتر از دوره‌های قبل نباشد، کمتر نیست."

به گفته نبي حبيبي "حزب موتلفه اسلامی در انتخابات آینده در درون فرآیند همگرایی اصولگرایان عمل خواهد کرد و از تشتت و تفرق نیروهای اصولگرایی در حد توان خود جلوگیری می‌کند."

افتراق ميان اصولگرايان تا حدي گسترده شده كه آنها علاوه بر جنگ بابت كانديداها، اخيرا به يكديگر نيز حمله مي كنند. اظهارات اخير حبيب الله عسگراولادي دبيركل سابق موتلفه درباره كروبي و موسوي با واكنش تند هم حزبي هاي وي مواجه شد. وي گفته بود كه "موسوی و کروبی فتنه‌گر نیستند بلکه فتنه‌گر اصلی آمریکا، انگلیس و استکبار است. فتنه‌گران در وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال ۸۸، اطراف موسوی و کروبی را گرفتند و این دو باید از این فتنه‌گران اعلام برائت کنند."

جعفر شجوني، عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اما در پاسخ اظهار کرد: "سخنان عسگر اولادی به مانند این است که وقتی وانت نیسانی وارد مغازه ای شد، راننده نیسان با دادن ۵۰ هزار تومان پول به افسری که برای بررسی وضعیت آنجا آمده بود، از افسر خواست که مغازه را مقصر اعلام کند."

به گفته شجوني "این مواضع به هیچ وجه موضع حزب موتلفه نیست، بلکه بنده معتقدم موسوی و کروبی مباشران فتنه بودند و کسی که مباشر فتنه است، خودش هم فتنه‌گر است."

عليرغم اختلافات شديد اصولگرايان، اعلام برائت از دولت محمود نژاد به يكي از بخش هاي ثابت مصاحبه ها و سخنراني هاي آنان تبديل شده است. همزمان اصلاح طلبان نيز از اين فضا استفاده مي كنند و وضعيت فعلي كشور را نتيجه ناكارآمدي دولت مورد حمايت اصولگرايان مي دانند.

در ميان دعواي اصولگرايان اما عيسي كلانتري، وزير سابق كشاورزي از جلسات منظم استانداران و معاونان وزارت كشور دوره علي اكبر ناطق نوري با اين كانديداي احتمالي انتخابات رياست جمهوري خبر داد. ناطق نوري در دولت اول ميرحسين موسوي وزير كشور بود.

 

نیــــــــک نیــــــــــــــــــــوز...
ما را در سایت نیــــــــک نیــــــــــــــــــــوز دنبال می کنید

برچسب : انتخابات ریاست جمهوری 92 ,کاندیدهای احتمالی ,ائتلاف اصول گرایان , نویسنده : سردبیر نیک نیوز nick بازدید : 319 تاريخ : دوشنبه 18 دی 1391 ساعت: 13:30