احمدی نژاد : نفت نمی‌خرید؟ به جهنم که نمی‌خرید، ما مردم را به میدان می‌آوریم!

ساخت وبلاگ

احمدی نژاد : نفت نمی‌خرید؟ به جهنم که نمی‌خرید،  ما مردم را به میدان می‌آوریم!

  «نفت نمی‌خرید؟ به جهنم که نمی‌خرید، بهتر که نمی‌خرید. ما مردم را به میدان می‌آوریم و می‌گوییم که نمی‌فروشیم. مگر طی این همه سال که مردم ما افتخارآفریدند با نفت زندگی کرده‌اند؟ این همه دانشمند با ابتکارات خود ۱۰ برابر پول نفت را در جیب مردم می‌گذارند.»

به گزارش خبرگزاری ها ، این جملات را  رئیس دولت  بیان کرده است. احمدی نژاد این عبارات را امروز پس از افتتاح چند طرح عمرانی در همدان گفته و بدین ترتیب تلویحا به دور جدید تحریم ها ، واکنش نشان داده است.

احمدی نژاد که گفته «مگر طی این همه سال مردم با نفت زندگی کرده اند»، توضیح نداده که چگونه در دوره تصدی دولت او، وابستگی بودجه به نفت که قرار بود طبق برنامه چهارم کمتر شود، بیشتر هم شده و دلارهای نفتی به ریال تبدیل به عنوان یارانه نقدی به مردم داده شده اند.

وی بار دیگر بر این تعبیر که «در حال پیشرفت به سمت قله‌ایم» تاکید کرده و نه درباره قله مورد نظر خود توضیحی داده و نه درباره سیاستهای دولت برای مقابله تحریم ها؛ البته سیاستی جز حواله کردن دیگر کشورها به جهنم!

احمدی نژاد همچنین در این سخنرانی گفته است: چرا همه باید در آپارتمان زندگی کنند و اصلا مگر آپارتمان جای زندگی است؟ آپارتمان جای زندگی موقتی و اضطراری است اما بعد از ۵۰ و ۱۰۰ سال زندگی که ان‌شاء‌الله سلامت بیشتر و عمر‌ها طولانی‌تر شد، باید فرصت عبادت خداوند متعال و آبادانی پیدا شود.

دور جدید تحریم های اقتصادی علیه ایران از دو هفته بعد آغاز خواهد شد و معنای آن، انسداد ورود هرگونه ارز به ایران در ازای فروش نفت خواهد بود؛ یعنی ایران مجبور خواهد بود به جای پول نفت، از کشورهای خریدار کالا دریافت کند: نفت در برابر غذا و دارو!

این تحریم ها را سال گذشته کنگره آمریکا تصویب کرده بود و حالا دولت اوباما با اجرای آن قصد دارد جمهوری اسلامی را به شکلی بی سابقه تحت فشار بگذارد. محروم کردن مطلق ایران از درآمدهای نفتی که دهه ها چرخ اقتصاد کشور بر محور آن می چرخیده، احتمالا تبعات غیر منتظره ای خواهد داشت که کمترین آنها ناتوانی دولت از تامین منابع عادی بودجه ای است که ساختار اداری و اجرایی به شدت به آن معتاد است.

امروز سوم بهمن/ ۲۲ ژانویه است. درست پانزده روز بعد، یعنی در ششم فوریه/ ۱۸ بهمن ماه قرار است دور جدید تحریم های اقتصادی علیه ایران آغاز شود. تحریم هایی که اجرای آنها به معنای انسداد ورود هرگونه ارز به ایران در ازای فروش نفت خواهد بود: مجبور خواهیم بود به جای پول نفت، از کشورهای خریدار کالا دریافت کنیم؛ نفت در برابر غذا و دارو!

به گزارش خبرگزاری ها، این تحریم ها را سال گذشته کنگره آمریکا تصویب کرده بود و حالا دولت اوباما با اجرای آن قصد دارد جمهوری اسلامی را به شکلی بی سابقه تحت فشار بگذارد. محروم کردن مطلق ایران از درآمدهای نفتی که دهه ها چرخ اقتصاد کشور بر محور آن می چرخیده، احتمالا تبعات غیر منتظره ای خواهد داشت که کمترین آنها ناتوانی دولت از تامین منابع عادی بودجه ای است که ساختار اداری و اجرایی به شدت به آن معتاد است.

با وجود تشدید تحریم ها علیه ایران از اوایل سال جاری، دولت به هرحال راهی می یافت تا نفت را به فروش برساند و از عایدات ارزی آن، مایحتاج داخلی را تامین کند. بدین ترتیب هرچند کاهش تحریم ها منجر به کاهش تولید نفت و کاهش درآمدهای ارزی کشور شده بود، حتی تحریم بانک مرکزی هم نتوانست جلوی فروش نفت را بگیرد. به هرحال کشورهایی بودند که نفت ایران را بخرند.

نفت ایران در ماه های اخیر هم مشتریان خود را در آسیا داشت و اگرچه صادرات نفتی ایران به آمریکا و اروپا مطلقا ممنوع الورود شده بود، به هرحال کشورهایی مثل چین، هند، کره جنوبی و ژاپن هنوز از ایران نفت می خریدند، و آمریکا هم با اختصاص معافیت های خاص، دست آنها را برای این کار باز گذاشته بود تا به صف مخالفان جدی تحریم های ایران نپیوندند.

حالا دولت آمریکا قصد دارد همزمان با سختگیری های تازه بر جمهوری اسلامی، باز هم این مشتریان نفتی آسیایی را راضی نگه دارد. از این رو تحریم ها به شکلی طراحی شده که همزمان با وارد شدن ضرر هرچه بیشتر به دولت و مردم ایران، نفع بیشتری از آن عاید خریداران فعلی نفت ایران شود.

بر اساس تحریم های تازه، آمریکا کشورهای مذکور را تنها به این شرط مجاز به خرید نفت ایران می سازد که آنها پول نفت خریداری شده را در حساب هایی در محدوده مرزهای خود بلوکه کنند! این کشورها نباید هیچ گونه پرداخت نقدی به ایران داشته باشند، فقط می توانند به عوض این پول مصادره شده، به ایران کالا بدهند.

تحریم های جدید عملا ایران را وارد مرحله رسمی نفت در برابر غذا می کند، مرحله ای که البته با بی تدبیری ها و اصرار بر فروش نفت به هر قیمت، از مدت ها قبل به طور غیر رسمی به آن تن داده بودیم.  حالا این وضعیت شکلی بی بازگشت پیدا می کند و حتی نیازهای اولیه کشور همچون غذا و دارو نیز باید از این طریق تامین شود.

دولت اما به جای آنکه به فکر تدبیری برای این وضعیت دشوار باشد، سرخوشانه دنبال اجرای مرحله دوم طرح هدفمند کردن یارانه ها می باشد، ارز مرجع برنج و گوشت را هم قطع کرده اند تا پس از فضاسازی های دو هفته اخیر که گزارش آن در اینجا آمد، بتوانند همه را برای واردات گسترده دولتی توجیه کنند؛ و همچنین می خواهند در این دو هفته هم تا می توانند نفت بفروشند، غافل از اینکه معلوم نیست تعلل کشورهای خریدار ذی نفع فرصتی برای دریافت ارز بابت این فروش ها باقی بگذارد.

این تحریم های بی سابقه در حالی قرار است از دو هفته دیگر علیه ایران اعمال شود که تحریم های ماه آوریل که به وضعیت “نفت در برابر غذا و دارو” را نیز در انتظار است و همچنین دولت آمریکا قصد دارد تحویل طلا به ایران را هم تحت محدودیت های جداگانه ای قرار دهد، تا راهی جز نفت در برابر کالا باقی نماند.

گفته می شود که بانک مرکزی از بازرگانان ایرانی خواسته است در روزهای اخیر فقط در کشورهایی اقدام به خرید کنند که خریدار نفت ایران هستند، تا بتوان بدون نیاز به تبادل ارز و جا به جا کردن ارزهای متداولی همچون دلار و یورو، نفت را فروخت و کالا وارد کرد.

اما برخلاف بخش خصوصی، به نظر می رسد دولت به هیچ وجه آماده چنین وضعیت هشداردهنده ای نیست و همچنان سران دولت و مجلس درجلسات پنهانی شبانه، دنبال تصمیمانی  برای دور جدید آزادسازی قیمت ها هستند.

 

 

نیــــــــک نیــــــــــــــــــــوز...
ما را در سایت نیــــــــک نیــــــــــــــــــــوز دنبال می کنید

برچسب : تحریم ها ,اقتصاد ,بین الملل ,احمدی نژاد , نویسنده : سردبیر نیک نیوز nick بازدید : 762 تاريخ : چهارشنبه 4 بهمن 1391 ساعت: 0:02