سرنوشت دومين وزير بهداشت دولت دهم امروز تعيين مي‌شود

ساخت وبلاگ

 

سرنوشت دومين وزير بهداشت دولت دهم امروز تعيين مي‌شود
 
وزارت طريقت‌منفرد در ترازوي راي اعتماد
 



حالا وقت آن رسيده كه سرپرست وزارت بهداشت روياي خود را عملي كند و نشان دهد كه چطور مي‌خواهد در شش دقيقه كارهاي بزرگ انجام دهد. اين وعده‌يي بود كه محمد حسن طريقت منفرد در مراسم معارفه‌اش با روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور ابراز كرد و در واكنش به زمان شش ماهه و اندكي كه براي اجراي برنامه‌هايش در اختيار دارد، گفت: «شش ماه كه سهل است در شش دقيقه هم مي‌توان كارهاي بزرگ انجام داد.» هر چند كه آن زمان هنوز گماني براي حضور وي در مسند وزارت در ميان نبود. حالا امروز بايد پشت تريبون صحن خانه بهارستان بايستد و ضمن ارائه مبسوط برنامه‌هاي خود، ساعات بعدترش ببيند كه آيا ساعت 14 و 31 دقيقه و 56 ثانيه روز چهارشنبه، 30 اسفندماه 91 در كسوت وزير پاي هفت سين مي‌نشيند يا بايد باز هم به گزارش دهي از وضعيت نظام سلامت بسنده كند؟



مجلس اين‌بار همراه دولت است


اخبار اين روزها حكايت از همراهي مجلس دارد و طي روزهاي گذشته هم اعضاي كميسيون بهداشت تاييدهاي ضمني خود را از موافقت با حضور اين چشم پزشك در اتاق وزارت اعلام كردند و عابد فتاحي هم گفت كه: «با توجه به اينكه در پايان سال قرار داريم و فرصت زيادي براي ادامه كار دولت هم وجود ندارد، وزير پيشنهادي بهداشت، راي اعتماد نمايندگان را خواهد گرفت هر چند كه احتمال دارد راي ضعيفي باشد زيرا با وجود آنكه جو مجلس براي اعطاي راي اعتماد به وزير پيشنهادي بهداشت مثبت است اما به نظر مي‌رسد برخي نمايندگان همچنان نسبت به بركناري خانم دستجردي از وزارت بهداشت دلخور هستند و اين مساله شايد تا حدودي در راي وزير پيشنهادي تاثيرگذار باشد.»حتي محمدحسين فرهنگي، عضو هيات رييسه مجلس هم چند ساعتي پس از آنكه محمود احمدي‌نژاد در نامه‌يي كه در معرفي محمد حسن طريقت منفرد به عنوان وزير پيشنهادي بهداشت خطاب به علي لاريجاني، نوشته بود و توسط جواد جهانگير زاده، عضو هيات رييسه مجلس در جلسه علني روز 19 اسفندماه قرائت شد هم از موافقت مجلس با راي اعتماد به طريقت‌منفرد خبر داده بود و مراد هاشم‌زهي كه نام او به واسطه رياست هيات مركزي نظارت بر انتخابات ششم نظام پزشكي، كم آشنا نيست هم در مقام عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس از تعامل نمايندگان با دولت در اعطاي راي اعتماد به وزير پيشنهادي براي وزارت بهداشت خبر داد و گفت: «در آخرين روزهاي سال قرار داريم و فرصت زيادي براي تعيين تكليف وزير بهداشت باقي نمانده و به نظر مي‌رسد كه دكتر طريقت طي مدتي كه عهده‌دار سرپرستي وزارت بهداشت بوده تلاش كرده به حاشيه‌هايي خاتمه دهد كه در اين مدت وزارت بهداشت را دچار چالش كرده است.»حالا برنامه‌هاي آتي طريقت‌منفرد در دست اعضاي فراكسيون رهروان ولايت مجلس مي‌چرخد و در حال مرور جزييات اهداف سرپرست وزارت بهداشت هستند و به نظر مي‌رسد كه نمايندگان خسته از عجايب دولت دهم، ديگر در اين ماه‌هاي پاياني عمر اين دولت حوصله‌يي براي ايرادهاي موشكافانه ندارند چنان‌كه اسماعيل جليلي، عضو شوراي مركزي اين فراكسيون هم روز جمعه گفت: «فضاي منفي براي راي اعتماد به طريقت منفرد غالب نيست، اما فضاي مثبت حداكثري هم در مجلس غالب نيست. ولي از برآيند مجلس اين‌طور استنباط مي‌شود كه فضاي مساعدي براي راي اعتماد به طريقت‌منفرد وجود دارد. نكته‌ قابل توجه براي نمايندگان در بررسي راي اعتماد به طريقت‌منفرد اين است كه آنها خواهان ثبات و آرامش بر وزارت بهداشت هستند بنابراين، در راي اعتماد به طريقت‌منفرد عوامل سياسي كمتر تاثيرگذار است و فقط برنامه‌هاي وي براي ماه‌هاي پاياني دولت بررسي مي‌شود.»



دشواري‌هاي وزير آينده

ترديدي نيست كه طريقت‌منفرد در صورت كسب اعتماد مجلس، مسير ناهمواري را براي طي دوران وزارت خود در پيش خواهد داشت. وزارت بهداشت يك سرنوشت محتوم دارد و آن، كسري اعتبارات عمومي و جاري و كم‌توجهي دولت به اهميت مقوله سلامت است. اين سرنوشت هم دست نوشته محمود احمدي‌نژاد نبوده چنان‌كه درد دل وزراي دولت‌هاي هفتم و هشتم هم كم از شكوه‌هاي وزراي بهداشت دولت‌هاي نهم و دهم ندارد. طريقت منفرد هم كه طي سال‌هاي گذشته در مقام يك چشم پزشك، به مديريت عامل سازمان تامين اجتماعي و عضويت در هيات‌مديره و معاونت درمان سازمان تامين اجتماعي و معاونت سياستگذاري و برنامه‌ريزي وزارت رفاه و تامين اجتماعي و مديريت دفتر مطالعات اجتماعي مركز پژوهش‌هاي مجلس و مديريت بيمه و درمان كميته امداد و بهداشت و درمان وزارت نفت و عضويت در هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي و هيات امناي دانشگاه سمنان و رياست بيمارستان امام حسين مشغول بوده و به طور قطع، يكي از اعضاي نظام سلامت به شمار مي‌رود، بيگانه با جنس اين مشكلات نيست به ويژه كه حالا مانند هر يك از اعضاي كابينه دهم مي‌داند كه دولت با تاخيري كه در ارائه لايحه بودجه 92 به خرج داد تا چه حد كار زير دستان خود را براي سال جديد سخت‌تر كرد. علاوه بر آنكه وزارت بهداشت كه از نظر رييس دولت نبايد در اين رقابت فقر از ساير همتايان خود عقب مي‌ماند، قرار است سال 92 را با بودجه انقباضي آغاز كند. 4500 ميليارد تومان كسري اعتباري باز مانده از سال 91 به دليل اجرا نشدن فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها و همچنين سرريز كسورات سال 90، تا همين امروز چنان آينده‌يي را براي وزير آتي بهداشت رقم زده كه او اين روزها را به جاي تدارك مقدمات عيد بايد به چانه زدن با ماشين حساب و محاسبه محتويات حساب بانكي وزارت با مطالبات طلبكاران ومردم بگذراند. در حالي كه بهتر از هريك از كارمندان وزارت بهداشت مي‌داند كه چه حجم عظيمي از برنامه‌هاي سال 91 به علت تخصيص نيافتن بهنگام اعتبارات و كسورات ناشي از اهمال دولت ناتمام مانده يا اصلا آغاز نشده است.



دولت، ناچار از معرفي وزير


احمدي‌نژاد شايد چندان علاقه‌يي به معرفي وزير نداشت و مايل بود كه در اين ماه‌هاي آخر كه در حال تدارك اتفاقات بهار آينده است، از امور اينچنيني كمي دور بماند و وقت را به اموري مهم‌تر از معرفي وزير براي وزارت بهداشت بگذراند. اما هشدار دو هفته قبل رييس مجلس كه سرپرستي طريقت‌منفرد بر وزارت بهداشت را پس از هفتم فروردين ماه سال 92 غيرقانوني اعلام كرد با اخطار رييس سازمان ديوان محاسبات كل كشور همزمان شد وقتي عبدالرضا رحماني فضلي همان نيمه اسفند ماه تاكيد كرد: «‌ديوان محاسبات پس از پايان سه ماه به سرپرستان وزارتخانه‌ها تاكيد مي‌كند كه ديگر اجازه تصرف در اموال بيت المال را ندارند و بنابراين، پس از پايان زمان‌سرپرستي وزارت‌بهداشت چنانچه وزير جديد به مجلس معرفي نشده باشد، طريقت‌منفرد تذكر مي‌گيرد.»



تبريك زود است

هنوز براي تبريك به دومين وزير بهداشت دولت دهم زود است. حداقل چند ساعتي از انتشار اين گزارش تا زمان شمارش نهايي آرا باقي است كه بتوان براي وزير جديد آينده‌يي توام با صبر و حوصله پيش‌بيني كرد. هرچند اگر قرعه به نام طريقت‌منفرد خورده باشد، اين مرد صبور كه تمايل فراواني هم در همسويي با رييس دولت دهم از خود نشان داده و خيلي مايل است اخبار كمبودها و كسورات نظام سلامت را به جاي معاونان خود از خبرنگاران بشنود، چندان ميانه خوشي با دغدغه و اضطراب و تنش‌هاي تحميلي ندارد. مي‌توان از همين امروز پيش‌بيني كرد سال جديد براي وزير جديد با كسري بودجه آغاز خواهد شد و فروردين، هيچ‌يك از آحاد انساني و دستگاه‌هاي دولتي را بي‌نصيب نمي‌گذارد از بابت خالي بودن جيب‌ها و چشم انتظاري براي پايان ماه. ماه ارديبهشت و همزمان با ثبت نام نامزدهاي انتخابات يازدهم رياست‌جمهوري وزارت بهداشت خود را براي انتخابات رياست‌جمهوري، آغاز مي‌كند چنان كه چند روز قبل هم محمدحسين آيتي، معاون جديد امور دانشجويي و فرهنگي وزارت بهداشت با اعلام برگزاري نشست اخير دبيران تشكل‌هاي اسلامي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي و بحث درباره انتخابات يازدهم رياست‌جمهوري و چگونگي چيدمان فضاي فرهنگي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي در ايام تبليغات انتخابات آينده و با تاكيد بر مشاركت حداكثري قشر دانشگاهي در اين انتخابات و نقش تعيين‌كننده دانشگاه و دانشگاهيان در اين جريان خبر داد كه معاونت فرهنگي وزارت بهداشت با مشخص كردن معيارها و شاخص‌ها و خطوط قرمز و الزام به رعايت آنها، فضاي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي را براي ايام انتخابات آماده كرده و بنابراين، وزارت بهداشت وارد انتخابات خواهد شد. ماه خرداد براي اين وزارتخانه كارزار مباحثي از همين دست خواهد بود و روزهاي پاياني آخرين ماه كه بهار تمام مي‌شود، آن موقع كه وزير بهداشت، آسوده از تحويل مسووليتي كه در كوتاه‌مدت بر دوش داشته شايد زمان مناسبي باشد بگوييم: تبريك آقاي وزير.

اعتماد 27 اسفند

نیــــــــک نیــــــــــــــــــــوز...
ما را در سایت نیــــــــک نیــــــــــــــــــــوز دنبال می کنید

برچسب : دولت ؛تغییرات, نویسنده : سردبیر نیک نیوز nick بازدید : 416 تاريخ : يکشنبه 27 اسفند 1391 ساعت: 5:26