احمد خاتمی : سران قوا حق حمایت از هیچ کاندیدایی را ندارند!

ساخت وبلاگ

 احمدخاتمی:حالا که رهبری اعلام بیطرفی کرده، کسی از آقا خرج نکند سران قوا حق حمایت از کاندیدایی را ندارند

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران از برگزاری جشن‌های بزرگداشت نوروز که تنها جنبه ملی‌گرایی دارند انتقاد کرد و گفت: اسلام با شادی، صله رحم، کینه زدایی و آراستگی که از سنت‌های نوروزی است موافق است اما اگر کسانی بخواهند نوروز با سبقه دینی را تنها به سمت سبقه ناسیونالیستی و ملی‌گرایی آن ببرند این همان جشن‌های 2500 ساله ننگین شاهنشاهی است که در شان ملت نیست.

 امام جمعه موقت تهران با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری در سال 92 به کاندیداها توصیه کرد که با توجه به اعلام بی‌طرفی رهبری، از ایشان برای تبلیغ خود خرج نکنند و به مسوولان نظام و قوای سه گانه هم هشدار داد که حق تبلیغ و حمایت از هیچ کاندیدایی را ندارند.

به گزارش ایسنا، سید احمد خاتمی در خطبه‌ دوم نماز جمعه امروز تهران با تاکید بر اهمیت حضور گسترده مردم در انتخابات آینده ریاست جمهوری یادآور شد: انتخابات بیعت عملی با نظام اسلامی است و حق یک سلیقه خاص نیست بلکه مربوط به همه شهروندان است؛ پس هر کس حق شهروندی دارد می‌تواند پای صندوق رای بیاید و سرنوشتش را تعیین کند. البته به تعبیر رهبری این هم حق است و هم تکلیف.

او افزود: نگاه نظام اسلامی در رابطه با رای مردم تاثیرگذاری است و نه تشریفات. نظام ما عملا نشان داده که میزان رای ملت است و مردم تصمیم گیر هستند.

این عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری به بیانات روز گذشته  رهبری در مشهد اشاره و خاطرنشان کرد: ایشان فرمودند که من یک رای دارم و تا قبل از این که آن را به صندوق بیندازم هیچ کس آن رای را نمی‌داند. معنایش این است که هیچ کاندیدا و جریانی از آقا خرج نکند چرا که ایشان به صراحت بی‌طرفی خود را در انتخابات اعلام کردند.

خاتمی رعایت اخلاق اسلامی، پرهیز از بداخلاقی و ترجیح مصالح ملی به مصالح جناحی و فردی را از معیارهای انتخاب اصلح دانست و گفت: هر کاندیدایی که خودش یا هوادارانش این موضوع را زیر پا می‌گذارند اصلح نیست چرا که اگر کسی می‌خواهد رییس‌جمهور یک کشور باشد باید در خط مقدم رعایت اخلاق قرار گیرد.

امام جمعه موقت تهران با تاکید بر لزوم تسلیم شدن کاندیداها در برابر قانون اظهار کرد: گرفتاری انتخابات 88 این بود که کسانی به صحنه آمدند که تسلیم قانون نشدند و می‌خواستند با زور و استبداد خود را تحمیل کنند اما ملت این اجازه را به آن‌ها ندادند. مردم هم باید از کاندیداها سوال کنند که آیا حاضرند در صورت انتخاب یک نفر به عنوان رییس جمهور به او تبریک بگویند یا خیر؟ اگر جواب آن‌ها منفی بود این کاندیدا اصلح نیست زیرا ما در کشور به یک رییس‌ جمهور نیاز داریم.

وی در ادامه کاندیداها را از به کار بردن امکانات بیت المال برای تبلیغ به شدت نهی کرد و یادآور شد: ممکن است کسانی بیت‌المال را خرج مادی نکنند اما امکانات معنوی در اختیار کاندیداها قرار دهند. هیچ یک از مسوولان نظام اسلامی در هر سه قوه حق ندارند در رابطه با کاندیدای خاصی تشویق، تبلیغ، حمایت و تایید کنند.

این عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: کاندیداهایی که می‌خواهند به صحنه بیایند باید برنامه محور باشند و برنامه دراز مدت داشته باشند چرا که روزمرگی آفت اداره یک کشور است. مردم هم تحت تاثیر شعارها نباشند چرا که به هر حال کاندیداها سعی می‌کنند جذاب‌ترین شعار را بدهند اما ما از برخی از شعارها خیری ندیدیم. هم‌چنان که بنی عباس با شعار «الرضا من آل محمد» سر کار آمدند اما بدترین جنایت را در حق آل پیامبر داشتند. مردم هم ولایتمداری، توانمندی و استکبار ستیزی کاندیداها را ملاک قرار دهند.

سید احمد خاتمی تصریح کرد: انتخاب یک رییس‌جمهور غیر از انتخاب یک نماینده مجلس است زیرا این انتخاب به معنی انتخاب یک چتر نیرو است؛ بنابراین باید ببینید همکاران کاندیداها چه کسانی هستند و این کاندیدا چه کسی را به عنوان معاون اول، وزیر کشور و وزیر خارجه انتخاب می‌کند. پس مردم باید با بصیرت به اشخاص رای دهند.

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران از برگزاری جشن‌های بزرگداشت نوروز که تنها جنبه ملی‌گرایی دارند انتقاد کرد و گفت: اسلام با شادی، صله رحم، کینه زدایی و آراستگی که از سنت‌های نوروزی است موافق است اما اگر کسانی بخواهند نوروز با سبقه دینی را تنها به سمت سبقه ناسیونالیستی و ملی‌گرایی آن ببرند این همان جشن‌های 2500 ساله ننگین شاهنشاهی است که در شان ملت نیست.

وی افزود: بعضی‌ها با چه ملاکی جشن‌های نوروزی همراه با غفلت از خدا برگزار می‌کنند که در آن از بیت المال خرج می‌کنند؛ جشن‌هایی که فریاد همه مراجع برای آن‌ها بلند است. قطعا برگزاری جشن‌هایی که در آن لهو و لعب و بدحجابی است با خرج بیت المال شرعا حرام بیِن است. به خصوص در این وضعیت گرانی و مشکلات اقتصادی مردم 2500 جشن نوروزی با چه انگیزه‌ای است. البته ما می‌گوییم نوروز دینی آری اما ادای دیگران را درآوردن نادرست و غلط است.

سید احمد خاتمی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که دنیای استکبار طمع خاصی به سوریه و عراق دارد، اظهار کرد: آن‌ها فعلا در خط مقدم سوریه هستند و اگر در سوریه موفق شدند بعد از آن نوبت عراق است، زیرا در این کشورها دولت‌های مستقل بر سر کار هستند اما دول استکباری دولت‌هایی می‌خواهند که نوکر آن‌ها باشند.

این عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به حمایت غربی‌ها از معارضین سوری تصریح کرد: آن‌ها در سوریه به تروریست‌ها بمب شیمیایی دادند و ده‌ها نفر کشته و مجروح شدند، در این جنایت سه متهم وجود دارد، آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی که دیروز مقام معظم رهبری حساب آن‌ها را کف دست‌شان گذاشت و گفت که اگر غلطی درباره ایران مرتکب شوند تل آویو و حیفا را با خاک یکسان می‌کنیم. البته فرانسه هم به جمع این جنایتکاران پیوسته در حالی که این‌ها همان منادیان حقوق بشر هستند که می‌خواهند ناجوانمردانه در سوریه جوی خون به راه بیاندازند.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: متهم ردیف دوم هم برخی کشورهای مرتجع عرب مثل عربستان و قطر هستند که تروریست‌ها را تجهیز می‌کنند و برخی همسایه‌های بد اخلاق ما که در این زمینه ایفای نقش می‌کنند. متهم دیگر این ماجرا مفتیان جنایتکار وهابی هستند که فتوا دادند خون و ناموس و اموال مسلمانان مباح است. دنیای اسلام بداند که این‌ها خائنان به اسلام و قرآن هستند و عالمان دین فروشی هستند که اگر کسی گوش به حرف آن‌ها کند در قعر جهنم خواهد بود.

او به رهنمودهای مقام معظم رهبری در روز اول سال نو اشاره و خاطرنشان کرد: فرمایشات ایشان شایسته بحث فراوان است و جا دارد صدا و سیما ضمن تحلیل سخنان ایشان صرفا به پخش سخنان‌شان که عمیق و پخته بود اکتفا نکنند.

خاتمی نامگذاری سال 92 به نام سال «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» را مورد اشاره قرار داد و گفت: مردم ما امسال حماسه بزرگی را در خردادماه رقم خواهند زد و همان‌طور که در 22 بهمن 91 حماسه آفریدند در انتخابات هم که مظهر اراده ملی، اقتدار ملت و حماسه سیاسی است حماسه خواهند آفرید. بسیاری از گره‌ها از این عرصه‌ حل شدنی است که از جمله آن‌ها امنیت، استقلال و حتی مشکلات اقتصادی است.

این عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این که عقب‌نشینی غربی‌ها در اجلاس آلماتی از برکات حضور گسترده مردم در تظاهرات 22 بهمن بوده ابراز امیدواری کرد که در انتخابات هم این حضور ادامه داشته باشد.

وی در ادامه با بزرگداشت سالگرد ارتحال سیداحمد خمینی گفت: ایشان یار امام و ولایتمدار بود و بعد از ارتحال امام (ره) هم ولایتمدار ماند و تا آخر با مقام معظم رهبری همراه بود.

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران به پنج مناسبت روحانی در ایام عید اشاره کرد و افزود: نهم جمادی الاول روزی است که شهید اول به شهادت رسید، بعد از کشتن او دوستان شهید جنازه‌اش را در نهر آب مخفی کردند تا در فرصت مناسب آن را دفن کردند اما دشمنان جنازه را پیدا کردند و آن را سوزاندند.

خاتمی اضافه کرد: دوم فروردین سالگرد تهاجم مزدوران رژیم سیاه پهلوی به مدرسه فیضیه است که در این مدرسه جنایت کردند و در این مدرسه جان مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی را هدف قرار دادند که با حمایت دوستان‌شان از آن معرکه جان سالم به در بردند.

این عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به مناسبت سوم فروردین، نودمین سالروز تاسیس حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: حالا که 90 سال از عمر این نهاد با برکت می‌گذرد اگر بگوییم پیروزی انقلاب اسلامی مدیون حوزه بوده سخنی به گزاف نگفته‌ایم. امام خمینی (ره) هم گفتند که اگر مرحوم آیت الله حائری در زمان ما بود همان کاری را انجام می‌داد که من کردم و تشکیل حوزه علمیه در آن روز کم‌تر از تشکیل نظام اسلامی نبوده است.

وی یادآور شد: امروز دوم فروردین سالگرد ضرب و شتم عالم مجاهد شیخ محمدتقی بافقی است که وقتی به حرم حضرت معصومه آمد و دید که زن‌های بی‌حجاب از خانواده رضاخان به آن‌جا آمده‌اند آن‌ها را نهی از منکر کرد اما جلاد ایشان را به جرم نهی از منکر فحش داد و کتک زد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به سالگرد لغو امتیاز انحصاری خرید و فروش تنباکو گفت: میرزای شیرازی یک سطر فتوا داد و تمام قلیان‌ها در کشور شکسته شد تا جایی که دولت قاجار مجبور شد این امتیاز را لغو کند.

سید احمد خاتمی تاکید کرد:‌ روحانیت نهادی است که پاسدار فرهنگ دین شما، استقلال شما و همراه شما در شادی و غم بوده، هست و خواهد بود و دلیل اعتماد مردم به روحانیت این نهاد بیش از هزار ساله هم همین است. به حمدالله با وجود تمام تخریب‌ها، هم‌چنان روحانیت اصیل و خدمتگذار هم محبوبند، هم مرجع سیاسی و هم معتمد مردم.

وی ضمن قدردانی از فعالیت خدمتگزاران کشور برای تسهیلات نوروزی هم‌چنین از مسافران و رانندگان خواست تا در حالت خواب آلودگی و خستگی رانندگی نکنند و قوانین و مقررات را رعایت کنند.

امام جمعه موقت تهران در پایان با بیان این که حریم شکنی به بهانه شادی اشتباه است و منجر به تلخکامی خواهد شد، به نمازگزاران توصیه کرد در شادی‌ها حریم خداوند را نگه دارند چرا که شادی به معنای شکستن مرزهای الهی نیست و می‌توان شاد بود و حریم ذات مقدس ربوبی را نگه داشت.

امام جمعه موقت تهران هم‌چنین در خطبه اول نماز جمعه تهران با اشاره به ایام نوروز به مردم توصیه کرد که شادی‌های‌شان را با شادی و غم اهل بیت تنظیم کنند.

خاتمی با اشاره به توجه اسلام به مقوله شادی گفت: اسلام نه تنها با شادی موافق است بلکه مردم را به شادی تشویق می‌کند اما از نکات مهمی که باید در شادی‌ها به آن توجه کرد این است که شادی و غم‌مان را با اهل بیت تنظیم کنیم؛ یعنی در شادی آن‌ها شاد و در غم آن‌ها غمگین باشیم.

او با اشاره به در پیش داشتن ایام فاطمیه افزود: همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند، ایام فاطمیه امسال اواسط روزهای عید قرار گرفته و تکریم این ایام بر همه لازم است.

خاتمی یادآور شد: اسلام دین فطرت است و در آن هم شادی و هم حزن و اندوه به‌جا وجود دارد. در واقع اسلام تفریح و شادی همراه با موازین شرعی را مورد تشویق قرار می‌دهد و با آن موافق است تا جایی که در روایات ما بر تولید شادی، صدور شادی، شاد کردن یکدیگر، شادکردن پدر و مادر و کودکان تاکید شده است اما بایدها و نبایدهایی را هم برای آن روشن کرده است.

امام جمعه موقت تهران هم‌چنین با اشاره به ایام نوروز خاطرنشان کرد: هر سال، ماه و هفته و روز و نفسی که نو می‌شود ما یک قدم به قیامت‌مان نزدیک‌تر شده‌ایم پس بدانیم که بهترین توشه برای این راه طولانی تقواست، واجبات را به‌جا بیاوریم و از خطوط قرمز خدا که معصیت است نگذریم.

 
نیــــــــک نیــــــــــــــــــــوز...
ما را در سایت نیــــــــک نیــــــــــــــــــــوز دنبال می کنید

برچسب : انتخابات ریاست جمهوری 92 ,کاندیدهای احتمالی , نویسنده : سردبیر نیک نیوز nick بازدید : 528 تاريخ : شنبه 3 فروردين 1392 ساعت: 19:58