چهار گوشه کشور چی می خورند ؟ !

ساخت وبلاگ

 گزارش مشرق از خوراکی های محلی مناطق مختلف کشور 

مشرق : بدون شک یکی از خاطره انگیز ترین مراحل سفر، بخش خوراکی هاست. حس خوب خوردن همیشه در مسافرت های نوروزی با ما عجین است و  از تجربه طعم های جدید غذاهای محلی سیر نخواهیم شد.

به گفته بسیاری از مسافرین اگر در سفرها نتوانید غذاهای مخلی را مزه کنید مانند آن است که هیچ کاری انجام نداده اید. خوردن غذاهای هر منطقه ما را با فرهنگ و نوع خوراک آن ها آشنا می کند. برای آنکه سفری خوشمزه داشته باشید حتما این گزارش را تا به انتها مطالعه کنید.

آذربايجان شرقی 

اگر قصد مسافرت به این استان را دارید حتما دويماج ( خوراكي سنتي از آذربايجان شرقی در تبريز ) را امتحان کنید! کوفته تبریزی، اوماج آشي (آش اوماج ) اوماج حالواسي (حلواي اوماج) ، قویماق و قایقاناق از جمله غذاهای سنتی آذربایجان به حساب می آیند که می توانید برای صبحانه ازین غذا حتما استفاده کنید.
 

کرمان 

استان کرمان را با خورشت‌هاي خوش مزه و متنوعش می شناسیم، خورشت کنگر کدو، قيمه، به‌آلو، سيب درختي، آلو ميگو، خورشت کلم، باقله و آلوچه از خورشت‌هاي معروف کرمان هستند. حليم‌بادمجان کرماني‌ها هم معروف است. کلمپه، کماج، حاجي بادام، نان‌چرخي، پفک و برشتوک هم از شيريني‌هاي سنتي کرمان است. زیره ، خنا، قالی ، قاووت و پسته را هم سوغات می آورند.

همدان 

همدان ديار ترشي‌ها و مرباهاي عجيب و غريب است. همداني‌ها از پوست هندوانه، ترب سياه و حتي پوست ليموترش و کدو مسمايي مربا درست مي‌کنند. ترشي‌گردو هم از ترشي‌هاي مشهور اين استان است. آش ميوه، خورشت غوره بادمجان و آبگوشت کلم و آبگوشت سيب سيرغوره از غذاهاي معروف همدان است.

فارس

فالوده شيرازي، شکرپنير و بادام سوخته و مسقطي هم از شيريني‌جات و دسرهاي فارس است.کوفته هلو، رب‌پلوشيرازي، آش‌انار، قنبرپلو، کلم‌پلوي شيرازي و دو پيازه از غذاهاي معروف شيرازي‌اند. انواع عرقيات معطر مثل بيدمشک و بهار نارنج از نوشيدني‌هاي سنتي فارس است. 

خراسان جنوبي


اگر به خراسان جنوبي رفتيد آش شلغم و خورشت ريواس و بلغور پلو يادتان نرود. در خراسان جنوبي انواع مختلف اشکنه مثل اشکنه آلو، نخود، کشک زرد و بادمجان زياد است. نان سمنو و نان زردي هم از نان‌هاي معروف خراسان جنوبي است.

آذربايجان غربي
مردم استان آذربايجان غربي معمولاً غذاهاي گوشتي را با ترشي مصرف مي‌کنند. از جمله اين ترشي‌ها مي‌توان به ترشي مخلوط، ترشي ليته و ترشي هفته بيجار اشاره کرد. 

گاتخ شورباسي(آبگوشت ماست)وقورت شورباسي(ّآبگوشت كشك)وچهمجه(غذاي محلي درشهرستان نقده(سلدوز)كه با برنج گوشت غاز ويك گياه صحرايي به نام اوليك تهيه مي شود.

يارما آشي ويارما شورباسي(آش وشورباي بلغور) ازديگر غذاهاي مرسوم ومحلي اين استان است.همچنين درشهرستانهاي خوي وماكو كله جوش با گياه محلي كه دربهارمي رويد والهگز نام دارد مي پزند كه خيلي خوشمزه است البته آب ماهيچه لپه برنج وبلغورپيازونعناع وسيرداغ ديگرمخلفات اين غذا است .

يك غذاي مجلسي هم كه ديگر درمهمانيهاي اورميه جاي خودش راپيدا كرده خوراك خوشمزه قفقازي است.

مازندران

فسنجان با گوشت مرغابي و انواع پرندگاني که شکم‌شان با دانه‌هاي انار ترش جنگلي و سبزي‌هاي معطر پر شده است، از غذاهاي رسمي سنتي مازني‌اند. بوراني کدو حلوايي و بوراني بادمجان کبابي، ماست دلالي و نازخاتون که ترکيبي از بادمجان کبابي و سبزي معطر و آب‌غوره است، از دسرهاي سفره‌هاي مازندراني‌هاست. مرباي بهارنارنج و مرباي تمشک هم خوراکي‌هاي هيجان‌انگيزي است.

گيلان 

کباب ترش گيلاني که گوشت خوابانده شده در رب انار و ادويه است، شيش‌انداز، باقلاقاتوق، ميرزاقاسمي و کوکوي خاويار ماهي از غذاهاي معروف گيلاني است. نمک سبز هم يک افزودني معطر گياهي براي ماست است. زيتون پرورده هم يادتان نرود. حلواي درونگ، کلوچه و مرباي ازگيل هم از شيريني‌جات اين استان است.

قزوين 

استان قزوين است و قيمه نثارش. نان قندي، باقلواي لوزي، شيريني اتابکي، نان نازک و نان برنجي هم از انواع شيريني اين استان است. پسته و فندوق هم مخصوص قزوین است. زغال‌اخته‌هاي ترش و مرغوب قزوين را هم فراموش نکنيد. 

خراسان رضوي 
مشهد است و شيشليک شانديزش. کباب‌هاي معروفي که در ييلاق هاي مشهد عرضه مي‌شود در جاي ديگري پيدا نمي‌شود. آب‌نبات زنجبيلي هم از شيريني‌هاي اين منطقه است.

گلستان 

نان خرمایی و حلوای آماج گرگان را از دست ندهید!هل‌آش، گوجه‌آش و ماش‌آش از خوراکي‌هاي لذيذ گلستان‌اند. چوروک نان سنتي اين منطقه است. 

سمنان


غذاهايي مثل ته‌چين و چرتمه پلو دارد. کشک و پسته هم که محصولات اصلي اين استان هستند. محصولات دامي اين روستا مي توان به شير، ماست، کره، آروشه، لور، سرشير محلي، سرماست محلي، عسل طبيعي، قره قروت (تفره) و غيره اشاره نمود. همچنين محصولات باغي مانند گيلاس، آلبالو، زردآلو، توت و به ويژه گردو مي توان نام برد. از محصولات خوراکي صحرايي مي توان از سامباروک (آلبالوئک)، سولي، زرشک، وليک، سيب وحشي، گالش انگور و غيره مي توان نام برد. نان پنجه کش، نان گرده و کچيله نون محتوي گردو از نان هاي بسيار خوشمزه دست پخت زنان اين آبادي است. همچنين آش گزنه، آش زرشک، تفره که با قره قروت درست مي شود . 

چهارمحال و بختياري 

در استان چهار محال و بختیاری به علت دارا بودن اقلیم سردسیر شرایط مناسبی برای تولید گردو فراهم است و مغز گردو شفاف تولید می شود . اسم کباب بختياري را که حتماً شنيده‌ايد، در فهرست همه رستوران‌هاي ايراني هم پيدا مي‌شوداين غذاي گوشتي غذاي محلي چهارمحال و بختياري است. کاچي‌هاي چهار محالي هم معروف‌اند. این استان محل اتراق عشایر است و به همین دلیل انواع لبنیات محلی را می توان از نوع عالی آن امتحان کرد.

کرمانشاه

وقتي به کرمانشاه رفتيد از خوردن خورشت خلال بادام، دنده کباب، سيب پلو و کوکوي پاغازه غافل نشويد. نان برنجي، روغن کرمانشاهي و کاک هم خوراکي‌هاي مقوي اين استان است.

اردبيل

اردبيل است ومزه آش دوغ‌اش. در هواي خنک اردبيل، خوردن آش دوغ محلي خيلي مزه مي‌دهد. پلو قيسي هم يکي ديگر از غذاهاي معروف اردبيلي است. خوردن و بردن عسل سبلان و ساري‌حلوا را فراموش نکنيد.

زنجان 

غذاهای محلی استان زنجان را انواع آش چون: آش بلغور، آش رشته، آش انار، یوتی آش، آبگوشت های محلی، يوتی آش، و انواع غذاهای دیگر چون: کاله جوش، كوفته تركی، انواع دلمه ها، كباب تركی، خورشت مسما با مرغ، خورشت گوجه فرنگی، خوراک هويج، قيمه پلو، حلوای گردو و انواع دسرها، ترشی ها، مرباها، نان ها، سالادها و... تشکیل می دهد.

اصفهان

اسم اصفهان که مي‌آيد ناخودآگاه صداي جليز و وليز برياني در ذهن تداعي مي‌شود. هر چند برياني معروف‌ترين غذاي اصفهان است، اما از خورشت ماست، حليم بادمجان و گوشت و لوبيا هم نبايد غافل شويم. ناگفته نماند که زرشک روي همه غذاهاي اصفهاني هم خوردن دارد. گز و پولکي هم که شيريني‌هاي معروف اصفهان هستند.

خوزستان 

خوردن سمبوسه و فلافل‌هاي تند دست‌ساز، در حالي که روي پل کارون ايستاده‌ايد توصيه مي‌شود. قليه ماهي، پلو شوشتري، ماهي صبور و حريسه از غذاهاي معروف خوزستاني‌ها است. 

تبریز

اسمش که مي‌آيد ناخودآگاه دل آدم براي کوفته تبريزي پر مي‌کشد، کوفته تبريزي مشهورترين غذاي آذربايجان شرقي است. فوت کوزه‌گري لازم دارد تا موقع پختن از هم باز نشود. پيخاخ قيمه هم خوراکي لذيذ از گوشت و پياز و زعفران و خلال بادام است که چشيدن آن‌را پيشنهاد مي‌کنيم. خورشت هويج هم يک خورشت آذري است. شيريني قرابيه، نوقا و حلوا گردويي هم از انواع شيريني‌ اين استان است.

کردستان
جالب است بدانید بريان کباب يا کباب ترکي از غذاهاي سنتي رسمي کردستان است. کنگرماست و کلانه که ترکيبي از نان محلي و پيازچه و کره محلي است از پيش‌غذاهاي کردي‌اند. کوکوي کنگر، آش کردي، آش گزنه و دوغ هم از ديگر خوراکي‌هاي اين منطقه است.

يزد

شيريني‌هاي يزدي در همه ايران مانند ندارند، لوزپسته، لوزبادومي، لوزنارگيل، کيک‌يزدي، باقلوا، پشمک، قطاب و حاجي‌بادوم از شيريني‌هاي خوشمزه يزدي هستند. آش شولي، آش شلغم، حليم و کوفته يزدي هم از غذاهاي خوشمزه يزد است. البته در یزذ نباید از خوردن قیمه نخود نیز اجتناب کنید.

 
 

 

نیــــــــک نیــــــــــــــــــــوز...
ما را در سایت نیــــــــک نیــــــــــــــــــــوز دنبال می کنید

برچسب : فرهنگ ,جامعه,اغذیه و خوراکی ها , نویسنده : سردبیر نیک نیوز nick بازدید : 567 تاريخ : يکشنبه 4 فروردين 1392 ساعت: 14:31